International Law Made Simple

حقوق بین الملل به زبان ساده

International Law Made Simple

حقوق بین الملل به زبان ساده

آشنایی با سازمانهای بین المللی

قسمت دوم

ارکان و تشکیلات سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد همچون سایر سازمان های بین المللی دارای ارکان مشخص و کارگزاری های مخصوص به خود می باشد . خود ارکان سازمان ملل نیز به گروه ارکان اصلی و ارکان فرعی تقسیم شده است .ارکان اصلی سازمان ملل متحد همان گونه که در فصل سوم اساسنامه خود ( منشور سازمان ملل ) ذکر گردید شامل :

مجمع عمومی ، شورای امنیت ، شورای اقتصادی و اجتماعی ، شورای قیمومت ، دیوان بین المللی دادگستری و دبیرخانه

 

مجمع عمومی : General Asssembly

 

مهمترین و اصلی ترین رکن سازمان ملل ، مجمع عمومی است که هر یک از192  عضو سازمان ملل متحد با حداکثر 5 نماینده در آن شرکت می کنند . علت اهمیت مجمع عمومی را در این نکته می توان یافت که کلیه اعضا در آن شرکت می کنند و هر یک از اعضا دارای یک حق رای می باشد .

مجمع عمومی را می توان محلی برای ابراز عقاید متفاوت کشورها قلمداد کرد و تمامی کشورها با حق رای مساوی خود می توانند در رای گیری ها و اظهار نظرها شرکت بیابند . مجمع عمومی می تواند هر مسأله و یا امری را که در حدود منشور سازمان و یا مربوط به اختیارات و وظایف هر یک از ارکان مقرر در اساسنامه خویش باشد را مورد بحث قرار دهد ( به استثنای ماده 12) .

مجمع عمومی به طور منظم دوره های اجلاسیه سالانه دارد که در مواقع لزوم از اجلاسیه های فوق العاده نیز که امکان برگزاری آن در هر زمان وجود دارد ، برای اتخاذ تصمیمات استفاده می کند .این اجلاسیه ها به دعوت دبیر کل سازمان ملل بنا به درخواست شورای امنیت یا مجمع عمومی تشکیل می یابند .تصمیمات مجمع عمومی حالت توصیه ای دارند .

همان گونه که ذکر شد ، هر عضو مجمع عمومی دارای یک رای خواهند بود . تصمیمات مجمع عمومی در مورد مسائل< مهم > با اکثریت دو سوم از اعضای حاضر و رای دهنده اتخاذ خواهد شد  . موارد زیر از مسائل مهم محسوب می شوند :

توصیه های مربوط به حفظ صلح و امنیت جهانی ، انتخاب اعضای غیر دائم شورای امنیت ، انتخاب اعضای شورای اقتصادی و اجتماعی ، قبول اعضای جدید در سازمان ملل و مسائل مربوط به بودجه .

مجمع عمومی سازمان ملل خود را به این شرح معرفی می نماید که :

 

The General Assembly is the main deliberative, policymaking and representative organ of the United Nations.Comprising all 192 Members of the United Nations, it provides a unique forum for multilateral discussion of the full spectrum of international issues covered by the Charter. The Assembly meets in regular session intensively from September to December each year, and thereafter as required.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد