International Law Made Simple

حقوق بین الملل به زبان ساده

International Law Made Simple

حقوق بین الملل به زبان ساده

جرایم قابل رسیدگی در دیوان کیفری بین المللی

قسمت اول :

در سال 2002 میلادی  یکی از اتفاقات مهم و تاثیرگذار در تاریخ حقوق بین الملل و حقوق بین الملل کیفری به وقوع پیوست که همانا شروع به کار دیوان کیفری بین المللی International Criminal Court یا ( ICC )  بود . اندیشه تاسیس دیوان کیفری جهانی به نیمه قرن بیستم میلادی بر میگردد اما با توجه به مشکلات موجود آن زمان از قبیل مخالفت کشور ها و اصرار دولت ها بر قاعده حاکمیت مطلق نتوانست شکل بگیرد . 

قبل از تاسیس دیوان کیفری بین المللی که بعد از این در این مختصر دیوان نامیده می شود ، دادگاه هایی برای محاکمه عاملان نقض حقوق بشر و جنایت کاران جنگی همچون دادگاه های نورنبرگ ، توکیو  و دادگاه های ویژه کیفری رواندا و یوگسلاوی سابق وجود داشت اما هیچ یک به صورت جهان شمول  و موثر نسبت به نقض حقوق بشر واکنش نشان ندادند . یا حتی بر خی از آنان متهم به جانب داری از رویه القا شده از سوی برخی دولت های وقت شدند . 

بالاخره اساسنامه دیوان در سال 1998 از سوی 160 کشور جهان در رم ایتالیا به تصویب رسید که به جرآت می توان گفت تاسیس دیوان تا به امروز از بهترین اقدامات و نوآوری های سازمان ملل متحد در جهت حفظ حقوق بشر به حساب می آید . 

دیوان نیز همانند دادگاه های پیشین کیفری به جنایات داخل در صلاحیت خود از قبیل جنایات نسل کشی ( Genocide ) ، جنایات علیه بشریت ( Crimes against Humanity ) و جنایات جنگی ( War Crimes ) رسیدگی می کند .علاوه بر جنایات مذکور دیوان  جنایت تجاوز ( Aggression ) را به لیست جرایم مشمول در صلاحیت خود اضافه کرده است .صلاحیت دیوان محدود به شدیترین جنایات مورد دغدغه جامعه بین المللی خواهد بود که بر اساس ماده 5 اساسنامه خود صالح به رسیدگی خواهد بود .
اینک به تعریف هر یک از جرایم قابل رسیدگی در دیوان کیفری بین المللی می پردازیم :

ماده 6 اساسنامه دیوان ( اساسنامه رم )  تعریف نسل کشی :
نسل کشی به معنای هر یک از اعمال زیر است که به قصد نابود کردن تمام یا قسمتی از یک گروه ملی ، قومی ،نژادی و مذهبی به همین عنوان ارتکاب یابد 
1- قتل اعضای گروه
2- ایراد صدمه شدید جسمی یا روحی به اعضای گروه
3- تحمیل عمدی شرایط نا مناسب زندگی بر اعضای یک گروه که منجر به زوال قوای جسمی کلی یا جزئی شود
4- تحمیل اقدامات مانع توالد و تناسل در گروه
5- انتقال اجباری کودکان گروه به گروه دیگر 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد