International Law Made Simple

حقوق بین الملل به زبان ساده

International Law Made Simple

حقوق بین الملل به زبان ساده

تغییر در شوراى امنیت

دیپلماسى ایرانى: در حالى که پیش بینى مى‌شد حمایت اوباما از عضویت دائم هند در شوراى امنیت موجبات حساسیت کشورهاى همسایه هند مانند چین شود و اعتراض دیگر کشورهاى خواهان حضور در شوراى امنیت مانند آلمان را برانگیزد، این کشورها از این پیشنهاد اوباما استقبال کردند.

هونگ لى، سخنگوى وزیر امور خارجه چین با اشاره به سخنان اوباما گفته است: افزایش نمایندگى کشورهاى در حال رشد در شوراى امنیت در اولویت کارى است. مذاکرات باید بر کاهش اختلافات در زمینه اصلاحات شوراى امنیت متمرکز بوده و باعث تحکیم شورا و تامین منافع متقابل شود. برخى تحلیل‌گران حمایت اوباما از عضویت دائم هند در شوراى امنیت را عاملى براى فشار به چین و ایجاد تعادل تجارى در منطقه توصیف کرده بودند.

اما چین به عنوان رقیب منطقه‌اى و تجارى دهلى نو، نه تنها حساسیتى نسبت به عضویت دائم هند در شوراى امنیت نشان نداده، بلکه از همکارى‌هاى فزاینده ایالات متحده و هند هم ابراز نگرانى نکرده است. سخنگوى وزیر امور خارجه چین درباره پیمان هسته‌اى جدید میان امریکا و هند گفته است: چین امیدوار است هر همکارى بین المللى در این زمینه براى صلح و ثبات و توسعه منطقه سودمند باشد و به تقویت سامانه منع تکثیر تسلیحات کشتار جمعى کمک کند. کشورها حق دارند از انرژى هسته‌اى به شکل صلح آمیز استفاده کنند اما باید به تعهداتشان در خصوص منع ازدیاد تسلیحات کشتار جمعى عمل نمایند.


آلمان هم که پیش از این حمایت ایالات متحده را براى عضویت دائم در شوراى امنیت به دست آورده بود، از سخنان اوباما در هند استقبال کرده است. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان پس از حمایت اوباما از عضویت دائم هند در شوراى امنیت گفت: با توجه به قولهاى مساعد آمریکا و هند مبنى بر حمایت از آلمان، انتظار مى‌رود که این کشور در آینده نزدیک بتوانند کرسى دائم شوراى امینت سازمان ملل‌ متحد را به دست آورد.

اما باید دید اوباما در سفر به ژاپن، از عضویت دائم این کشور در شوراى امنیت هم حمایت مى‌کند یا خیر؟ ژاپن از دیگر کشورهایى است که خواهان کرسى دائم در شوراى امنیت است و تاکنون درباره حمایت اوباما از عضویت دائم‌ آلمان و هند، واکنشى از خود نشان نداده است.

اصلاح ساختار شوراى امنیت سازمان ملل از دهه نود میلادى همواره به طور جدى مورد بحث بوده است به نحوى که کوفى عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد دو طرح براى اصلاح ساختار شوراى امنیت به اعضا ارائه کرد. اما تاکنون پنج عضو دائم شوراى امنیت با اعمال قدرت خود مانع از ایجاد تغییرات ساختارى در این نهاد شده‌اند.

حمایت ایالات متحده از عضویت دائم هند و آلمان، به دلیل نفوذ این کشور در شوراى امنیت براى این کشورها اهمیت دارد. گرچه عضویت دائمى‌ که ایالات متحده از آن در مورد آلمان و هند حمایت کرده است، عضویت دائم بدون داشتن حق وتو است، اما موافقت این کشور به همین حد از اصلاح در ساختار شوراى امنیت هم مى‌تواند براى کشورهاى خواهان عضویت دائم در شوراى امنیت، امتیاز بزرگى محسوب شود.


به نقل از دیپلماسی ایرانی

چهارشنبه 19 آبان 1389  19:3

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد